Kopičenje odsluženih vozil v Žirovnici priča o potrebni spremembi inšpekcijskih postopkov
Prebivalci Brega in Most pri Žirovnici opozarjajo, da se v njihovih naseljih že vrsto let kopičijo odslužena vozila.
Podjetje, ki se ukvarja s prodajo rabljenih delov, naj za skladiščenje vozil ne bi imelo ustreznih dovoljenj, vendar pa učinkovitega inšpekcijskega posredovanja ni, kar kaže na potrebo po spremembi inšpekcijskih postopkov.
Prebivalci Brega, Most in Žirovnice so se zaradi vse bolj nevzdržnih razmer pred kratkim z anonimnim pismom obrnili na žirovniško občino. Kot so opozorili, podjetje Tomek svojo dejavnost opravlja sredi vasi, v mirnem stanovanjskem naselju ob robu območja Natura 2000 v vasi Moste pod Stolom, v bližini žirovniške poti kulturne dediščine.
Prebivalci so prepričani, da podjetje, ki ni registrirano za dejavnost avtoodpada in skladiščenja rabljenih rezervnih delov, krši celo vrsto predpisov, vključno s področja varovanja okolja in narave. Prebivalci ob nakopičenih odsluženih avtomobilih dvomijo tudi v požarno varnost, kemikalije iz avtomobilov pa se lahko izcejajo v zemljo.
"Strinjam se s prebivalci in razumem, da so slabe volje, saj gre za dejavnost, ki je za okolje moteča," je glede tega dejal žirovniški župan Leopold Pogačar. Meni, da je sodu izbila dno velika količina nakopičenih odsluženih vozil, ki so parkirana v vasi Moste pa tudi na polju v vasi Breg.
Razume tudi, da prebivalci zamerijo občini, ker se v desetih letih situacija ni nič izboljšala. Kot je dejal, je že pred časom skušal zadevo rešiti s pogovorom, vendar pri tem ni bil uspešen. "Razumem, da je to podjetniška dejavnost, vendar si takšne v strnjenem naselju ne želimo," je poudaril in dodal, da je omenjeni podjetnik imel možnost dejavnost preseliti v bližnjo poslovno cono, a se za to ni odločil.
Lastnik in direktor podjetja Tomaž Lužnik je za STA pojasnil, da se zaveda težav. Kot je zagotovil, se je o tem večkrat poskusil dogovarjati z županom, med drugim tudi glede cene odkupa zemljišča v industrijski coni, vendar pa je zemlja v njej predraga. "Imam pa letos, če dobim ustrezna dovoljenja, plan vse ograditi in postaviti šotor," je izpostavil.
S tem primerom, se že vrsto let ukvarja tudi medobčinski inšpektorat in redarstvo občin Jesenice, Gorje, Kranjska Gora in Žirovnica. Kot je povedal njegov vodja Gregor Jarkovič, je jasno, da se izvaja nedovoljena dejavnost brez spoštovanja pravil, zapisanih v podzakonskih aktih. Vendar pa gre za področja, za katera so pristojne državne inšpekcije. Zato o sumih kršitev stalno obveščajo okoljski inšpektorat, inšpektorat za delo, finančno upravo, policijo in druge pristojne organe.
"Tudi na zadnjo anonimno prijavo smo se ustrezno odzvali," je povedal Jarkovič in dodal, da so sklicali regijsko koordinacijo pristojnih služb, da se oceni dosedanje ukrepe, ki niso bili učinkoviti, saj je stanje še slabše, kot je bilo, ter da se najde drugačen, bolj učinkovit pristop, da bi se problematična dejavnost vendarle omejila oziroma legalizirala na način, ki je zakonsko dopustna.
Kot je opozoril Jarkovič, gre pri dejavnosti izrabljenih vozil za sistemski problem, saj se z njo že več kot desetletje srečujejo tudi druge občine. Odkup odsluženih vozil in preprodaja njihovih delov je namreč dobičkonosen posel. "Inšpekcija ali zakonodaja pa na tem področju ne delujeta, kot bi bilo treba in zato so ti primeri trenutno praktično nerešljivi," je izpostavil Jarkovič.
Spomnil je, da se je prav na pobudo žirovniške občine in ostalih županov pred leti zakonodaja spremenila tako, da se je uveljavila ekološka taksa za izrabljena vozila. Vendar pa ta ukrep, kot kaže, ni bil zadosten. "Gre za nacionalno težavo, v katero bo treba prej ali slej zagristi," je poudaril.
Pogačar je ocenil, da so pristojne inšpekcijske službe premalo angažirane pri dokaznem postopku. "Če inšpektorji glede na pristojnosti ugotovijo, da nimajo dovolj zakonske podlage za ukrepanje, pa bi pričakoval z njihove strani predloge za spremembo uredbe ali zakona," je poudaril Pogačar.
Jarkovič je v zvezi s tem dodal, da že dolgo opozarjajo, da je inšpekcijski postopek na splošno preveč tog. "Če se težave pojavljajo na vseh inšpektoratih po vsej državi je to jasen signal, da je s postopkovno zakonodajo, ki ureja inšpektorsko delo nekaj zelo narobe," je dejal.
"Prav je, da so dokazni standardi visoki. Vendar se lahko ujamemo v lastno past, da smo preveč dlakocepski in črkobralski ter na koncu ni več pomembna zadeva, temveč samo postopek, vsebina problema pa se izgubi," je izpostavil Pogačar in dodal, da bo kot župan in kot državni svetnik storil vse, da bi se postopki začeli spreminjati tako, da bi postali učinkoviti.